Träning 23 mars

Vi började med att jobba hästarna på fyrkanten i trav genom att göra öppnor och slutor där fokusen låg på att hästarna skulle stretcha och vara lugna. Qvicken skötte detta helt okej, han tyckte att det tog emot lite ibland men kom loss väldigt snabbt.
Därefter övergick vi till galopp och gjorde samma sak där. Avslutningsvis så längde vi ner formen på hästarna i trav för att dom skulle länga ut ryggen.
 
Själva hoppningen började med att vi värmde upp på bom-räcke-bom-räcke-bom i båda varven mest för att hoppa igång hästarna och stämma av hur de känndes idag. Qvicken var väldigt taggad så jag fick mest hålla ihop honom så det inte skulle gå i tvåhundra knyck;) Därav hoppar han väldigt spänt och flaxigt i början men spänner av och hoppar mjukare och lugnare vartefter vi hoppar serien. Sen vart det en kombination med räcke-upphöjdbom-räcke med samma tänk som på övningen vi gjorde först. Mitten bomen fick vara upphöjd för att hästarna skulle tänka till lite och inte rusa. Qvicken rättade sig efter någon gång och hoppade avslappnare för varje språng.
 
Därefter gick vi över på en serie med räcke-3m-upphöjd bom-3m-oxer som vi hoppade i båda varven. Det ultimata med den här övningen skulle vara 3 lugna jämna galoppsprång imellan där man de två första tog mjukt tillbaka och det tredje sa varsegod. I den perfekta världen skulle det vara så;) Men vi är långt ifrån perfekta. Första gången vi tog serien fick jag igenom min förhållning alldeles för väl så han håller på att kasta av mig, därefter så får jag vara mjukare i handen och ta mjukt i honom. Resluterar i både bra och mindre bra seriehoppningar. Han är lite svår där då ena sekunden är han jätte stark och jag har fullt  upp med att få hej på honom och i nästa stund får jag knappt ta i honom.
 
Sista övningen vi gjorde var att koppla ihop serien med en oxer occh ett räcke som stog snett igenom åt båda hållen. Detta gjorde han jätte bra! Första rundan red jag dock lite för avvaktande mot räcket då han inte hade hoppat det innan vilket reulterade i lite kråksprång, men sen gick det fint:)
 
Känslan när jag var klar med passet var att jag hade ridit katastrofalt dåligt, min sits var hemsk och Qvicken viftade och strulade massor, men efter att ha tittat på filmen så inser jag att så illa såg det inte ut, bara jag som har lite väl lågt självförtroende ibland!
 
Här är dagens film i alla fall:)
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: